Orosdi-Back mağazaları, ilk olarak 1855 yılında, Adolphe Orosdi ve Hermann Back’in kişisel girişimlerinin bir sonucu olarak Ömer Efendi Giyim Mağazası adıyla Galata’da açılmıştır. Kısa sürede şubeleşerek geniş bir coğrafyaya yayılan firma toptan ve perakende ticarette önemli bir ilerleme kaydetmiştir. Orosdi-Back mağazaları, Osmanlı İmparatorluğu’nda mağazacılık sektörünün ekonomik ve sosyal izdüşümüdür. Elinizdeki bu eser şu ana kadar hakkında etraflı bir çalışma bulunmayan Orosdi-Back şirketi ve mağazalarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu kitapla özelde İstanbul, genelde ise Osmanlı topraklarında modern tüketim alışkanlıklarının değişimine dair mütevazı bir katkı sunulması düşünülmüştür.
Künye
Kitabın Adı: |
Orosdi-Back Mağazaları |
Yazan: |
Rahime İpek Taşkın |
Dizi Adı: |
Tarih: 484 |
Yayın Yılı: |
2024 |
Sayfa: |
177 |
Ebat: |
13,5 x 21 cm. |
Kağıt: |
Enzo |
Kapak: |
Nedim Bali |
Cilt/Kapak: |
250 gr. Mat, Amerikan Bristol, 4 renk |
ISBN/Barkod: |
9786258472837 |
İÇİNDEKİLER
TABLOLAR ...................................................................................................... 7
GÖRSELLER ..................................................................................................... 9
KISALTMALAR .............................................................................................. 11
GİRİŞ ............................................................................................................. 15
I. BÖLÜM
OROSDİ-BACK MAĞAZALAR ZİNCİRİNİN
KURULUŞ SÜRECİ
A. . Orosdi ve Back Aileleri ....................................................................... 29
B. . İlk Mağaza Teşebbüsü - Ömer Efendi Giyim Mağazası................... 39
C. . Şirketleşme Süreci............................................................................... 40
D. . Orosdi-Back'in Çalışma Sistemi.......................................................... 54
E... Şubeler.................................................................................................. 60
..... 1. Merkez Şubeler: İstanbul ve Paris Şubeleri................................... 64
..... 2. Anadolu'da Açılan Şubeler.............................................................. 85
..... 3. Balkanlar'da Açılan Şubeler............................................................ 94
..... 4. Ortadoğu'da Açılan Şubeler............................................................ 97
..... 5. Avrupa ve Uzakdoğu'da Açılan Şubeler....................................... 110
II. BÖLÜM
OROSDİ-BACK MAĞAZALAR ZİNCİRİNİN
OSMANLI TOPLUMU ÜZERİNDEKİ
SOSYAL VE EKONOMİK ETKİLERİ
A. . Bir Prestij Unsuru Olarak Orosdi-Back Mağazalarından
Alışveriş Yapmak................................................................................ 113
..... 1. Reklam............................................................................................ 113
..... 2. Ürün................................................................................................ 123
..... 3. Müşteri........................................................................................... 129
..... 4. Reyon.............................................................................................. 131
B. . Bir İstihdam Unsuru Olarak Orosdi-Back Mağazalarında
Çalışmak.............................................................................................. 133
III. BÖLÜM
OROSDİ-BACK MAĞAZALAR ZİNCİRİNİN
TÜRKİYE'DE TASFİYESİ
A. . Bazı Sosyal ve Siyasi Olayların Orosdi-Back
Mağazalar Zincirinin İmajına Zarar Vermesi.................................. 139
..... 1. Grevler............................................................................................ 140
..... 2. Boykotlar........................................................................................ 146
..... 3. Etnik Olaylar.................................................................................. 149
B. . Sümerbank'a Devredilme Süreci..................................................... 151
SONUÇ ....................................................................................................... 155
KAYNAKÇA ................................................................................................. 163
DİZİN .......................................................................................................... 169