1920’lerin başlarından 1940’ların sonlarına uzanan Erken Cumhuriyet Dönemi’nde bir birikim modeli olarak milli iktisat anlayışının birçok sektör özelinde ve Türkiye ekonomisi genelinde olduğu gibi denizcilik sektörünü de biçimlendirdiği anlaşılmaktadır. Alınan kararlar ve yapılan kurumsal düzenlemeler, yani bu dönemde egemen olan denizcilik sektörüne ilişkin ekonomi-politik, sonraki dönemlerde ve hatta bugün dahi denizcilik sektörü üzerinde etkili olur. Başka bir ifadeyle denizcilik sektörünün dünü ve bugününü anlamak; yarınına dair düşünce ve görüşler üretmek için Erken Cumhuriyet Dönemi’nde denizcilik sektörünün ekonomi-politiğini incelemek önem taşır. Erken Cumhuriyet Dönemi’nde milli iktisat anlayışı paralelinde kabotaj uygulaması ve diğer önlemlerle yabancıların rekabetinden korunan denizcilik sektöründe yerli girişimcilerin var olma imkânı bulduğu görülür. Ancak bu politikanın sektöre, ekonomiye ve ülkeye maliyeti vardır. Osmanlı Devleti’nde kapitülasyonların belirlediği koşulların çizdiği tablonun aksine, Erken Cumhuriyet Dönemi’nde milli iktisat anlayışının çerçevesini çizdiği denizcilik sektörü yabancı sermayeye kapalıdır ve en büyük aktör devlettir. Devletin yanı sıra yerli şirket ve kişiler de sektörde faaliyet gösterirler. En temel sorununu sermaye birikiminin yetersizliği oluşturan Türkiye ekonomisinde, yabancıların rekabetine kapalı tutulan denizcilik sektöründe, devletin ve özel girişimcilerin gereken yatırımları yapacak kaynakları ise ülke ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde değildir.
Künye
Kitabın Adı: |
Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Denizcilik Sektörünün Ekonomi Politiği |
Yazar: |
|
Dizi Adı: |
Tarih: 373 |
Yayın Yılı: |
2020 |
Sayfa: |
114 |
Ebat: |
16 x 24 cm. |
Kağıt: |
Enzo 70 gr |
Kapak: |
Cevdet Mehmet Kösemen |
Cilt/Kapak: |
250 gr. Mat, Amerikan Bristol, 4 renk |
ISBN/Barkod: |
978-625-7900-20-1 |
İçindekiler
ŞEKİLLER LİSTESİ
TABLOLAR LİSTESİ
KISALTMALAR
ÖNSÖZ
GİRİŞ
1. KABOTAJ UYGULAMASI VE ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE YAŞANAN DENİZ KAZALARININ OLUŞUMUNA ETKİLERİ
Deniz Kazasının Tanımı ve Nedenleri
Kazalar ve Nedenleri
Korunaklı Liman Sorunu
Ticaret Filosunun Yaşlı Gemilerden Oluşması
Taşıma Kapasite Açısından Ticaret Filosunun Yetersiz Olması
Denizcilik Kültürü ve Gemi Adamlarının Yetersizliği İddiası
Sermaye Birikimi Aracı Olarak "Kabotaj Kanunu"
2. İKTİSADİ DEVLETÇİLİK, ŞİLEPÇİLİĞİN GELİŞMESİ VE SOSYETE ŞİLEP'İN KURULUŞU
Denizcilik Sektöründe Devlet Tekelinin Oluşumu i
Şileplere Duyulan İhtiyacın Artması
Sosyete Şilep TAŞ'nin Kuruluşu
3. İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI YILLARINDA DENİZ ULAŞIMININ SORUNLARI VE KÖMÜR NAKLİYESİ
Savaş ve Deniz Ulaşımı
Deniz Ulaşımında Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Çabaları
Seyrüseferin İzne Tabi Olması ve Şileplerin Geri Dönüşü
Gece Seyri Yasağı ve Kıyıya Paralel Seyir Uygulaması
Liman ve Diğer Altyapı Yetersizliği
Savaştan Kısa Bir Süre Önce Filoyu Büyütme Çabaları
Savaş Sırasında Filoya Katılan Gemiler
Şilepçilik, Yabancı Bayraklı Gemi Kiralama ve Diğer Önlemler
Kömür Üretimi ve Tüketimi
Kömür Nakli
4. İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI ERTESİ ABD'DEN GEMİ ALIMI VE ZİNCİRKIRAN KOMİSYONU'NUN FAALİYETLERİ
Savaş Ertesi Ticaret Filosunu Büyütme Çabası
Komisyonun İsveç ve İngiltere'den Yaptığı Satın Alımlar
Komisyonun ABD'deki Faaliyetleri
Satın Alınan Gemilerin Özellikleri
Kömürlü Yerine Mazotlu Gemilerin Tercih Edilme Nedenleri
"Victory" Tipi Gemilerden Vazgeçilmesi
Satın Alma Tercihinde Yaş Etkeninin Rolü
Bir Geminin Satın Alınma "Hikâyesi"
SONUÇ
KAYNAKÇA
DİZİN